Flora bakteryjna i jelita człowieka – jak o nie dbać?

Witaminy, minerały, kwasy tłuszczowe są niezwykle ważne w budowaniu odporności organizmu. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się jednak o niebagatelnej roli bakterii jelitowych, które zdaniem naukowców są kluczem do zdrowia, równowagi i dobrego samopoczucia. Co robić, aby flora bakteryjna jelit była w jak najlepszym stanie?

„Dobre bakterie” i jelita człowieka. Jak to działa?

Choć może się to wydawać niewiarygodne, jelita człowieka dorosłego zawierają aż 10 bilionów korzystnych bakterii. Zdecydowana większość z nich – aż 70% – znajduje się w jelitach, tworząc mikrobiotę – ekosystem tych organizmów. Jak dowodzą prowadzone od dawna badania, bakterie w jelitach człowieka są odpowiedzialne przede wszystkim za budowanie odporności. To właśnie w ścianach tego narządu znajduje się tkanka limfoidalna, produkująca limfocyty – komórki zwalczające szkodliwe drobnoustroje chorobotwórcze, wnikające do naszego organizmu. Właśnie dlatego jest tak ważne, aby w przypadku antybiotykoterapii lub infekcji jelitowej zażywać suplementy zawierające żywe kultury bakterii. Zaburzona flora bakteryjna to prosta droga do kolejnej choroby.

To jednak nie wszystko. W jelitach produkowana jest witamin K2, a także witaminy z grupy B i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA). Bakterie jelitowe biorą także udział w produkcji hormonów i neuroprzekaźników. Coraz częściej zwraca się uwagę na to, że jelita pozostają w ścisłej komunikacji z mózgiem człowieka. Na osi jelitowo-mózgowej dochodzi do wymiany informacji między tymi dwoma narządami na temat stanu organizmu. Nie bez przesady mówi się, że jelita to nasz drugi mózg. Zdrowe jelita to nie tylko prawidłowe trawienie i dobra odporność, ale także dobry nastrój i samopoczucie.

Jelita człowieka mają duży wpływ na jego samopoczucie

Więcej o znaczeniu zdrowych jelit i flory bakteryjnej pisaliśmy też w poprzednich wpisach.

Co zaburza równowagę flory bakteryjnej jelit? Jak są tego objawy?

Flora bakteryjna u każdego człowieka jest nieco inna. Budowana jest już od pierwszych dni życia. W tym czasie ogromną rolę w zasiedlaniu jelit „dobrymi bakteriami” odgrywa karmienie naturalne mlekiem matki. Z wiekiem ten indywidualny ekosystem rozbudowuje się i staje się coraz bardziej zaawansowanym sprzymierzeńcem w walce z infekcjami. Niestety, w wielu momentach może dojść do zaburzenia, a nawet zniszczenie flory jelitowej. Najczęściej dzieje się tak w wyniku zażywania antybiotyków, ale także leków przeciwbólowych i hamujących wydzielanie kwasu solnego w żołądku. Ponadto do uszkodzeń systemu „dobry bakterii” mogą przyczyniać się: młody wiek, płeć (kobiety), stres, dieta bogata w cukry proste i żywność pochodzenia zwierzęcego, częste infekcje oraz palenie tytoniu i nadużywanie alkoholu.

Zaburzona flora jelitowa może objawiać się na różne sposoby, przede wszystkim są poprzez dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak biegunka, wzdęcia, zgaga. Mogą to być również częste infekcje, reakcje alergiczne oraz zły nastrój, zmęczenie, stany lękowe, będące reakcją na osi jelita-mózg.

Co zrobić, aby odbudować zaburzoną florę jelitową?

Jeśli zauważyliśmy u siebie tego typu objawy lub chcemy wzmocnić naszą florę bakteryjną, np. po antybiotykoterapii, należy podjąć odpowiednie działania w celu jej odbudowy. Polega to przede wszystkim na wprowadzaniu do diety odpowiednich produktów, jednak bardzo ważne jest przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia – regularnego ruchu, unikania stresu i wysypiania się.

Dieta na odbudowę flory jelitowej powinna składać się z błonnika pokarmowego, warzyw, owoców, fermentowanych produktów mlecznych, a także kiszonek – kapusty i ogórków.

Produkty zbożowe i mleczne oraz owoce - sposób na zdrowe jelita człowieka

Błonnik powinien występować w zarówno w formie rozpuszczalnej, np. w czosnku, cebuli, jabłkach, śliwkach, jak i nierozpuszczalnej – w pieczywie i makaronach z pełnego ziarna roślinach strączkowych, orzechach. Jednym z największych wrogów zdrowych jelit jest żywność wysoko przetworzona oraz sztuczne słodziki, dlatego osoby dbające o jelita powinny ich zdecydowanie unikać.

Suplementacja – jakie probiotyki na jelita wybrać?

Niekiedy oprócz diety, odbudowę flory jelitowej warto wspomóc odpowiednimi suplementami. Na rynku znajduje się ich bardzo wiele, jednak nie wszystkie są tak samo skuteczne. Na pewno warto wybierać te suplementy, które zawierają kilka szczepów żywych bakterii, a ich skład jest jak najprostszy. Jednym z takich preparatów jest  Guut Immunity składniki aktywne to Lactobacillus paracasei 13434, Lactobacillus plantarum 6595, Wellmune® beta-glukan z drożdży Saccharomyces cerevisiae i witaminę D, która pełni bardzo ważną rolę układzie odpornościowym. Suplement nie zawiera glutenu, soi, mleka, kazeiny i może byś spożywany zarówno przez osoby cierpiące na alergię, jak i wegan i wegetarian. Sięgając po suplementy probiotyczne, pamiętajmy, że ich przyjmowanie warto skonsultować z lekarzem, zwłaszcza, gdy już odczuwamy pewne dolegliwości lub cierpimy na określone choroby. Nierzadko konkretne schorzenie leczy się określonym szczepem bakterii probiotycznych.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Pin It

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *