Niedobór i nadmiar sodu w diecie – jak wpływa na organizm?

Prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu to wypadkowa wielu czynników. Największe znaczenie bez wątpienia mają nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczna. To, co na co dzień spożywamy wpływa na zaspokajanie potrzeb organizmu w zakresie witamin i minerałów niezbędnych do życia. Brak równowagi może doprowadzić do niedoborów lub ich nadwyżek w organizmie. Obie sytuacje nie są zbyt dobre. Jednym ze składników mineralnych, który jest nam potrzebny do funkcjonowanie jest sód. Niemniej jego nadmiar, jak i niedobór mogą być fatalne w skutkach. Jak rozpoznać objawy niedoboru i nadmiaru sodu? Jak sobie z nimi poradzić?

Niedobór sodu w organizmie, czyli hiponatremia

Stan, w którym w naszej krwi jest za małe stężenie sodu to hiponatremia. Zdarza się on niezwykle rzadko, ale jest bardzo niebezpieczny i może nawet oprowadzić do śmierci. O stanie hiponatremii mówimy, gdy stężenie sodu we krwi spada do 115-120 mmol/l. Sód z organizmu tracimy wraz z wodą, dlatego na hiponatremię narażone są szczególnie osoby odwodnione z powodu częstych i przewlekłych biegunek, wymiotów, poparzeń ciała, intensywnej aktywności fizycznej, stosowania leków moczopędnych, nadmiernego pocenia, ale także z powodu zapalenia trzustki, chorób nerek, marskości wątroby, niedoczynności tarczycy czy niewydolności serca. Jakie są objawy hiponatremii? We wczesnej fazie mogą pojawić się przemęczenie i osłabienie, zaburzenia snu, obniżenie ciśnienia krwi, nudności, bóle i zawroty głowy, zmniejszenie apetytu, drżenie mięśni czy zaburzenia pamięci i koncentracji. Objawy te są dość ogólne, dlatego trudno je od razu powiązać z niedoborem sodu. W bardziej zaawansowanym stadium pojawią się drgawki, utrata przytomności, a nawet obrzęk i uszkodzenie mózgu. Możemy tu śmiało mówić o zagrożeniu życia.

Bardzo rzadko zdarza się, aby zdrowe osoby cierpiały na niedobór sodu przez stosowanie diety ubogiej w ten pierwiastek, gdyż sod to główny składnik soli, której używamy bardzo często. Z tego też względu znacznie częściej mówi się o nadmiarze sodu w organizmie, czyli hipernatremii.

Sprawdź też: http://www.wyrzucsolniczke.pl/gotuj-bez-soli,5

Nadmiar sodu w organizmie, czyli hipernatremia

Zbyt wysokie stężenie sodu we krwi nazywamy hipernatremią. O tym stanie mówimy, gdy jego ilość przekracza poziom 145 mmol/l. To znacznie częściej spotykana sytuacja w społeczeństwie ściśle związana z dietą, w której obecna jest duża ilość soli. Musimy pamiętać, że sód obecny jest w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza tych mocno przetworzonych. Skrywa się pod tradycyjną solą, ale także pod glutaminianem sodu, popularnym wzmacniaczem smaku. Tymczasem według WHO dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5 gram, co jest odpowiednikiem jednej płaskiej łyżeczki do herbaty. Z badań wynika, że większość Polaków przekracza tę dzienną normę aż trzykrotnie! Nic zatem dziwnego, że tak wiele osób zmaga się z konsekwencjami wynikającymi z nadmiaru sodu w organizmie. Czym się to objawia? Może prowadzić do rozwoju poważnych chorób, takich jak nadciśnienie tętnicze, kamica nerkowa, otyłość, insulinooporność, arytmia serca, osteoporoza, a także zwiększone ryzyko wystąpienia udaru mózgu czy choroby nowotworowej żołądka. Z uwagi na skalę problemu nadmiaru sodu w naszej diecie, lekarze alarmują, by ograniczyć spożycie soli.

Aby dowiedzieć się, jak to zrobić i dlaczego warto, zachęcam do zajrzenia na stronę: http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi

Pin It

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *