Program CRM i metodyka zwinna – jak je połączyć?

System zarządzania relacjami z klientami, czyli CRM, może w przedsiębiorstwie przynieść nie dość że znaczne oszczędności, to nawet istotnie zwiększyć przychody oraz zyski. Jednak niewłaściwie opracowany i błędnie wdrożony jest tylko kosztownym wydatkiem, utrudniającym pracownikom wydajną pracę. W celu maksymalnego ograniczenia takiego ryzyka, najrozsądniejszym wyjściem jest zastosowanie w tworzeniu i wdrażaniu CRM nowoczesnej metodyki zwinnej. Dlaczego?

Program CRM: ważne korzyści, a nie sam system

Podstawowym, najbardziej elementarnym błędem w informatyzacji firmy, jest inwestowanie w rozwiązania IT bez wcześniejszej precyzyjnej analizy kosztów i zysków i bez jasno zdefiniowanych oczekiwań wobec systemów informatycznych. W ten sposób wiele przedsiębiorstw wydało nawet pokaźne środki na oprogramowanie dla firm, które nie spełniło ich oczekiwań, a nawet – bo jak wskazują praktycy – pogorszyło funkcjonowanie firmy. Nie jest sztuką kupić nawet zaawansowany program magazynowy , czy system umożliwiający planowanie produkcji czy zarządzanie personelem, lub – wspomniany już program CRM. Sztuką jest takie wdrożenie systemu, by jak najwcześniej zacząć w efekcie jego stosowania odnosić realne korzyści biznesowe. Realne oznacza w tym kontekście wymierne, a więc mierzalne – wprost, w oszczędnościach lub zwiększonych przychodach. O ile jednak optymalizacja produkcji czy innych procesów wewnętrznych potrafi być dość długotrwała, to względnie szybkie korzyści można wykorzystać usprawniając kontakty z klientami. A najprostszą drogą do tego jest sprawnie skonstruowany system CRM, czyli zarządzania relacjami z klientami.

 

CRM: system budowany zwinnie

Firma z założenia inwestuje w dowolne systemy informatyczne tylko w jednym celu: by odnieść realne, mierzalne korzyści. I to jak najszybciej. To właśnie dlatego nowy sposób tworzenia i wdrażania oprogramowania tak doskonale wpisuje się w potrzeby biznesu. Mowa o tzw. metodyce zwinnej, która z samego swojego założenia nastawiona jest na jak najszybsze dostarczenie użytkownikowi rzeczywistych korzyści biznesowych. Jak to osiągnąć? Znaną z codziennego życia metodą „drobnych kroków”. O ile w tradycyjnym modelu tworzenia i wdrażania oprogramowania, klient otrzymuje gotowy system po długim czasie prac (a – jak wskazuje praktyka – końcowy efekt potrafi być mocno rozczarowujący), to metodyka zwinna dzieli czas tworzenia oprogramowania na krótkie etapy, w czasie których można szybko i bez większych komplikacji wprowadzać zmiany i testować rozwiązania. To jakby seria małych skoków, gdzie po każdym z nich użytkownik mówi „sprawdzam” i testuje, czy proponowane rozwiązania spełniają jego oczekiwania – głównie biznesowe. Jeśli nie, można szybko i bezboleśnie dokonać korekt. To właśnie metodyka zwinna jest idealna przy wdrażaniu systemu zarządzania relacjami z klientami, umożliwia bowiem praktycznie niezakłóconą pracę przedsiębiorstwa – zmiany są dokonywane małymi krokami, więc nawet na chwile nie pojawia się zagrożenie, że wskutek wdrażania nowego systemu w jakikolwiek sposób ucierpią klienci.  Niesłychana elastyczność metodyki zwinnej, oraz szybkie i – co warte szczególnego podkreślenia – szybkie i realne korzyści które przynosi jej zastosowanie są głównymi przyczynami popularności. Stosują ją już wszyscy znaczący twórcy oprogramowania, a zakres jej stosowania nie zamyka się tylko do oprogramowania CRM, czy nawet przeznaczonego dla biznesu.

Pin It

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *