Przetrenowanie organizmu – czym się objawia?

Mówi się, że „sport to zdrowie”, ale też „co za dużo, to nie zdrowo”. W praktyce oznacza to, że uprawiając jakikolwiek sport, należy zachować równowagę. W przeciwnym razie odczujemy negatywne skutki przetrenowania. Czym się objawia przetrenowanie organizmu? Jak mu zapobiec?

Przetrenowanie organizmu – przyczyny

Przetrenowanie organizmu to określenie na sytuację, gdy mamy źle dobrany plan treningowy, tzn. przewiduje on na przykład zbyt dużo powtórzeń ćwiczeń, które bardzo obciążają nasz organizm, a także brak odpowiedniej regeneracji. Przyczyną przetrenowania może być też źle dobrana dieta, zbyt uboga w składniki odżywcze, a także mała ilość snu oraz nadmierny stres. Krótko mówiąc, jeżeli nasz styl życia nie jest zbyt zdrowy, a treningi są ciężkie, prędzej czy później będziemy mieć do czynienia z przetrenowaniem. Istnieją dwa rodzaje przetrenowania – najpopularniejszy dotyczy układu mięśniowego, a drugi układu nerwowego. Jak rozpoznać każdy z nich?

Przetrenowanie układu mięśniowego

Przetrenowanie organizmu najczęściej ma związek ze zbyt intensywnym treningiem powodującym zerwanie włókien mięśniowych. W efekcie po ćwiczeniach możemy odczuwać bóle mięśni. Gdy nie zareagujemy w porę, problem będzie się pogłębiał, przez co treningi mogą dawać efekt odwrotny do zamierzonego.

przetrenowanie organizmu

Aby wspomóc nasze mięśnie w regeneracji, warto wykorzystać suplementy bogate w aminokwasy, a także odżywki białkowe i węglowodanowe.

Przetrenowanie układu nerwowego

Przetrenowanie układu nerwowego to o wiele poważniejszy problem, gdyż wpływa negatywnie na cały organizm, a nie tylko na konkretną partię mięśni. W efekcie będziemy czuć się ogólnie przemęczeni – odbije się to na naszej kondycji psychicznej, na odporności organizmu, libido, koncentracji, koordynacji czy jakości snu. Przetrenowanie układu nerwowego wpływa na zmiany hormonalne w organizmie, które prowadzą do zwiększonego katabolizmu, a w końcu do pogorszenia stanu sylwetki.

przetrenowanie organizmu

Do najczęstszych objawów fizycznych przetrenowania zaliczmy: podwyższona temperatura ciała i tętno, szybsze zmęczenie, większe pocenie się, drżenie kończyn, zawroty głowy, duszności i częściej powracające infekcje bakteryjne. Objawy psychiczne to: ciągły stan podenerwowania, zniechęcenie i brak motywacji do dalszych treningów, spadek libido, stany depresyjne, częstsze zmiany nastroju.

Pin It

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *