Smaczne i zdrowe jogurty

Jogurt to jeden z najpopularniejszych i najbardziej lubianych produktów nabiałowych. Teoretycznie jest jak najbardziej zalecany i potrzebny w naszej diecie. Pamiętajmy jednak, że jogurt jogurtowi nierówny. Są takie, które warto zajadać każdego dnia, i takie, których lepiej unikać.

Co w jogurcie siedzi…?

Jogurt to fermentowany produkt na bazie ukwaszanego mleka. Istotny proces, jakim jest owo ukwaszanie, zawdzięczamy bakteriom Lactobactillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Ich pożywką jest cukier mleczny – laktoza – który przy okazji zamienia się w kwas mlekowy, co jednocześnie zmienia na korzyść strukturę białek w jogurcie.

Samo zdrowie w jogurcie

Proces fermentacji, rozkładu laktozy, sprawia, że jogurt jest produktem zdrowszym, bardziej wartościowym i lepiej przyswajalnym, nawet dla osób, które cierpią na nietolerancję laktozy. Na tym jednak nie koniec dobrych składników i wartości jogurtu.

Przede wszystkim jest cennym źródłem łatwo przyswajalnego białka oraz wapnia. Zawartość egzogennych aminokwasów plasuje jogurty wysoko w codziennym menu dorosłych i dzieci. Dobre białko jest ważne w okresie rozwoju, wzrostu, ale także dla osób aktywnych fizycznie i na diecie lekkostrawnej. Tym bardziej, że jogurty odznaczają się stosunkowo niską zawartością tłuszczu.

Jogurt to także wapń, jeden z najważniejszych pierwiastków dla człowieka. Jest to nieodzowny składnik budulcowy, bierze udział w mineralizacji kości, reguluje skurcze mięśni, przewodzenie impulsów nerwowych i aktywuje prawidłowe działanie enzymów.

Dobre jogurty powinny także zawierać żywe kultury bakterii probiotycznych, które mają dobroczynny wpływ na procesy trawienne i wzmacniają odporność. Dlatego warto po nie sięgać np. podczas i po antybiotykoterapii. Jemy jogurty na zdrowie, ponieważ mają w składzie witaminy np. z grupy B.

Czytając etykiety jogurtów i wybierając te najlepsze należy natomiast unikać dodatku cukrów, sztucznych aromatów, barwników, słodzików i substancji zagęszczających.

Jogurt - podstawa domowego deseru z owocami i zdrowymi ziarnami

Rodzaje jogurtów

Podstawowy podział to oczywiście jogurty naturalne i owocowe albo z innym dodatkiem smakowym (kawowe, czekoladowe itp.). Możemy także wybierać pomiędzy jogurtami słodzonymi i bez dodatku cukru – lepsze będą te drugie. Są jogurty tradycyjne – na bazie mleka krowiego i wegańskie – z napoju sojowego, kokosowego, owsianego. Inne rodzaje tego popularnego produktu to:

  • Jogurt typu greckiego – naturalny i gęsty, delikatniejszy, o właściwościach zakwaszających i z bardzo dobrze przyswajalnym wapniem
  • Jogurt pitny – o konsystencji płynnej, idealny na ochłodę, do picia i jako dodatek do zup, baza chłodników
  • Jogurt z probiotykami – z bakteriami probiotycznymi (szczepy pałeczek kwasu mlekowego), stymuluje odporność i pracę jelit. Probiotyki to bakterie, które mają dobroczynny wpływ na układ pokarmowy, współtworzą zrównoważoną mikroflorę. Bardzo ważne w profilaktyce i podczas kuracji antybiotykowej.
  • Skyr – produkt mleczny rodem z Islandii, obecnie produkowany z mleka odtłuszczonego i pasteryzowanego w temperaturze 90–100 °C z dodatkiem bakterii Streptococcus salivarius ssp. thermophilus i Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka, niewielką ilością węglowodanów, tłuszczu (ok.0,5%), а także wapnia i witamin.

Kto powinien jeść jogurty?

Jeśli nie ma specyficznych przeciwwskazań po jogurty powinien sięgać każdy, a szczególnie:

  • Osoby z problemami trawiennymi, ponieważ probiotyki zawarte w jogurcie wspierają i odbudowują naturalną florę jelit i regulują procesy trawienne
  • Osoby zażywające antybiotyki i po antybiotykoterapii – probiotyki chronią przed wyjałowieniem mikroflory w jelitach, zapobiegają biegunkom, zaparciom, pomagają przywrócić równowagę flory bakteryjnej
  • Osoby z nietolerancją laktozy, ponieważ w procesie produkcji jogurtów dochodzi do rozkładu cukru mlecznego i w jogurcie mamy zdecydowanie mniejszą zawartość laktozy niż w mleku
  • Dzieci i osoby, które potrzebują dużo białka oraz wapnia.

Jogurt – doskonały na każdy posiłek

Jogurty są smaczne, lekkostrawne i orzeźwiające (np. pitny jogurt latem). Możemy je pić, jeść na słodko, na słono. Doskonale smakują z owocami, musli, granolą, płatkami. Będą idealne na pierwsze i drugie śniadanie oraz na podwieczorek. Zastąpią tłustą śmietanę w sosach i zupach, są bazą najlepszych dipów oraz koktajli. Pasują do sałatek, surówek, białego sera. Można z nich przyrządzić lekkie desery, np. sernik na zimno z galaretki.

Jogurt z płatkami migdałów i przyprawami

Domowy jogurt to jest to!

Wbrew pozorom wyprodukowanie domowego jogurtu to żadna filozofia. Wystarczy mleko, odpowiednia zakwaska, bakterie albo porządny, gęsty jogurt naturalny.

Mleko należy zagotować i wystudzić do temperatury 40-45 °C. Następnie dodajemy do niego naszą zakwaskę albo jogurt, zostawiamy w termosie lub słoju szklanym albo w specjalnej jogurtownicy na kilka godzin.

Podczas fermentacji jogurt powinien mieć ciepło. Termos można owinąć ręcznikiem, umieścić przy grzejniku, jogurtownica sama zadba o właściwą temperaturę.

Po kilku godzinach odstawiamy jogurt do ostygnięcia w lodowce, najlepiej na całą noc. W tym czasie zgęstnieje, będzie miał idealną temperaturę oraz konsystencję.

 

Pin It

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *