Silniki Ford EcoBoost to rodzina jednostek napędowych produkowana przez markę Ford od 2009 roku. Są produkowane zgodnie z zasadami downsizingu, dzięki czemu zapewniają dynamikę i oszczędność, przy jednocześnie niższej emisji spalin do środowiska. Co wyróżnia je na tle innych?
Ford EcoBoost i historia downsizingu
Zgodnie z założeniami marki Ford silniki EcoBoost miały zużywać mniej paliwa oraz emitować mniej dwutlenku węgla do atmosfery. Celem było stworzenie jednostek napędowych, które spełnią restrykcyjne normy emisji spalin, ale jednocześnie trafią w oczekiwania Klientów, chcących mieć samochód oszczędny, ale dynamiczny.
Większość silników produkowanych zgodnie z zasadami downsizingu cechowały się też małymi jednostkami napędowymi. Ale z silnikami Ford EcoBoost miało być inaczej. Ich kariera rozpoczęła się od silnika V6 o pojemności aż 3,5 litra. Montowano go w Fordzie Flex i Lincoln MKS, modelach obecnych na rynku amerykańskim. Od czasu pojawienia się silników EcoBoost całkowicie zmieniło się postrzeganie downsizingu.
Technologie zastosowane w silnikach EcoBoost
Co wyróżnia silniki Ford EcoBoost na tle innych? Przede wszystkim zostały wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, aluminiową głowicę oraz system zmiennych faz rozrządu. Trzycylindrowy silnik dostępny jest w sprzedaży w dwóch wersjach mocy – 100 i 125 KM. Posiada bezpośredni wtrysk i turbinę z łopatkami o zmiennej geometrii, która jest napędzana spalinami.
Mały moment bezwładności turbiny zapewnia szybką reakcję na naciśnięcie pedała gazu i w efekcie dobre przyspieszenie nawet przy niskich obrotach. W ten sposób pojazd spala niewiele paliwa, ale nie traci nic na dynamice. Głowica silnika wykonana jest z lekkiego aluminium, ponadto zastosowano zintegrowany kolektor wylotowy. Ma to służyć obniżeniu temperatury gazów wylotowych. Silniki EcoBoost wyróżnia też całkiem nowy kształt żeliwnego bloku silnika. Ma to służyć szybszemu osiąganiu temperatury roboczej, co z kolei przekłada się na obniżenie spalania. Silnik wykorzystuje także system zmiennych faz rozrządu Ti-VCT, dzięki czemu podniesiono moment obrotowy przy jednoczesnym obniżeniu spalania i emisji spalin. Aby dowiedzieć się, jak w praktyce sprawdza się EcoBoost w popularnym modelu Forda, zajrzyj TUTAJ.
Bardzo fajny, rzeczowy artykuł na temat tych silników. Dzięki!
Warto dodać, że silniki EcoBoost wymagają stosowania wysokiej jakości olejów syntetycznych, a wymiany warto dokonać co 10 000 – 15 000 km, a najlepiej co roku.
Technologia downsizingu ma swoje wady i zalety, na szczęście silniki EcoBoost są najmniej awaryjne spośród silników downsizingowych.
Najbardziej w silnikach EcoBoost Forda podoba mi się, że w jeździe miejskiej albo na trasie nie trzeba korzystać z wysokich obrotów, żeby samochód był dynamiczny. Dla mnie to przede wszystkim oszczędność paliwa.
Fajnie opisane! Ja niedawno zrobiłam prawo jazdy i właśnie planuje zakup swojego pierwszego autka. Zastanawiam się nad Fordem z silnikiem EcoBoost, chyba to dobry wybór na miejski samochód dla kobiety.