Posiadanie samochodu to bez wątpienia wygoda poruszania się po mieście, ale też spory wydatek. Oprócz podstawowych kosztów, takich jak paliwo czy ubezpieczenie, dochodzą także opłaty związane z eksploatacją pojazdu. Okresowy serwis samochodu to bez wątpienia obowiązek każdego odpowiedzialnego kierowcy. Jednymi z najczęściej wymienianych bądź regenerowanych elementów wyposażenia samochodu są rozrząd, sprzęgło oraz tapicerka samochodowa. Na jakie koszty trzeba się przygotować?
Okresowy serwis samochodu – wymiana rozrządu
Jedną z częstych awarii wynikających z eksploatacji pojazdu, jak i jego wieku jest zużycie rozrządu. Brak reakcji z naszej strony na szwankujący rozrząd może być zepsucie silnika, którego wymiana jest znacznie kosztowniejsza i bywa, że jest nieopłacalna. Nigdy więc nie bagatelizujmy sygnałów, że rozrząd zaczyna się zużywać. Rozrząd wymaga wymiany także w samochodach długo nieużytkowanych. Dlatego zaleca się jego wymianę od razu po zakupie samochodu na rynku wtórnym. Pasek rozrządu wymaga wymiany także, gdy następuje wyciek oleju, gdy dostało się pomiędzy niego ciało obce lub gdy widać na nim zużycie. Sama wymiana paska rozrządu to koszt w granicach 50 – 250 złotych plus robocizna. Skąd ta rozbieżność cen? Wynika ona głównie z dostępności konkretnego modelu paska na rynku oraz łatwości jego montażu.
W starszych autach zwykle wymiana paska trwa krótko, a dostanie na rynku części zamiennej nie stanowi problemu. Z nowszymi pojazdami bywa gorzej, przez co cena wymiany paska rozrządu może wzrosnąć do 1000 złotych. Natomiast wymiana całego rozrządu to znacznie poważniejsze zadanie. Przy tej okazji należy sprawdzić, zakonserwować lub wymienić szereg innych elementów, na przykład roli prowadzące, rolkę napinającą, uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego czy pompę wody. Wymiana całkowita rozrządu może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Z kolei wymiana łańcucha rozrządu to koszt od 300 do 900 złotych.
Wymiana sprzęgła – kiedy konieczna i ile kosztuje?
Okresowy serwis samochodu może też się wiązać z koniecznością wymiany sprzęgła. To element niezwykle ważny, a jednocześnie maksymalnie użytkowany w samochodzie. Nic dziwnego, że co jakiś czas trzeba skontrolować jego stan techniczny i w razie czego dokonać wymiany. Sprzęgło ma wytrzymałość na 100 – 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Po jego upływie wymiana jest bardzo wskazana, nawet jeśli technicznie wydaje nam się, że wszystko jest w porządku.
Wymiana sprzęgła to usługa czasochłonna i wymagająca wiedzy od mechanika, dlatego nie należy do najtańszych. W starszych modelach samochodów koszt wynosi około 500 złotych plus robocizna (najczęściej kolejne 500 złotych), natomiast w nowszych modelach całkowita kwota może urosnąć do 4000 złotych.