Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Pełni on równie ważną rolę jak olej przekładniowy czy silnikowy. Płyn do chłodnic wspomaga prawidłową pracę układu napędowego, chłodząc temperaturę silnika. Obowiązkiem każdego kierowcy jest regularna kontrola stanu technicznego układu chłodzenia, która obejmuje dobór odpowiedniego płynu chłodniczego oraz późniejsze sprawdzanie jego poziomu. Co musisz wiedzieć o płynie chłodniczym?
Rola płynu chłodniczego
Płyn do chłodnic odpowiada za przenoszenie energii cieplnej pomiędzy chłodnicą a silnikiem. Odprowadza on ok. 30% energii cieplnej, która znajduje się w spalonym paliwie. Co za tym idzie, stanowi on zabezpieczenie przed zamarzaniem, a także zjawiskiem wrzenia bądź kawitacji. Zabezpiecza też poszczególne elementy silnika oraz inne podzespoły układu chłodniczego przez korozją. Podobnie do wody, płyn chłodniczy cechuje się właściwościami przewodnictwa oraz bardzo dużą pojemnością cieplną. Składa się on bowiem w połowie z wody. Drugą połowę stanowi glikol propylenowy lub etylowy, a także inne dodatki ochronne. W zależności od tego, jaki płyn wybierzemy, może mieć on podwyższoną trwałość bądź zwiększoną wydajność chłodzenia.
Rodzaje płynów chłodniczych
W sprzedaży znajdziemy kilka podstawowych typów płynów chłodniczych bądź ich koncentratów, które przeznaczone są do samodzielnego mieszania z wodą. Wśród najpopularniejszych można wyróżnić:
- Płyn chłodniczy typu HOAT. Bazuje on nie tylko na kwasach organicznych, ale też na krzemianach. To, co go wyróżnia to efektywność sięgająca do 5 lat. Z powodzeniem może być stosowany we wszystkich rodzajach samochodów.
- Płyn chłodniczy OAT. Ten rodzaj płynu opiera się przede wszystkim na składnikach bezkrzemianowch, które są jedynie wzbogacone w kwasy organiczne. Wytwarza on bardzo cienką powłokę ochronną, która wykazuje skuteczność nawet przez 5 lat. Poleca się go stosować przede wszystkim w nowszych pojazdach.
- Nieorganiczny płyn chłodniczy IAT. Jego podstawowym składnikiem są krzemiany. W przeciwieństwie do poprzedników, nie znajdziemy tu kwasów organicznych. Największą zaletą tego typu płynu jest doskonała ochrona przed korozją. Okres eksploatacyjny płynu to 2 lata.
Jaki płyn chłodniczy wybrać?
Dobór właściwego płynu chłodniczego jest tak samo ważny, jak dobór oleju silnikowego. Prawidłowy zakup nie powinien sprawiać jednak większego problemu. Ważne, aby zawartość koncentratu w produkcie wahała się od 30 do 70%. Uwagę należy zwrócić także na przeznaczenie, które powinno dopuszczać użytkowanie w układach chłodniczych, które wykonane są z mosiądzu, miedzi oraz aluminium – w zależności od naszych potrzeb. Każdy dobry płyn chłodniczy powinien cechować się temperaturą zamarzania, która wynosi nie więcej niż -30ºC, a także temperaturą wrzenia utrzymującą się na poziomie 120ºC.
Czy kolor ma znaczenie?
Na rynku można zakupić płyny chłodnicze w różnych kolorach. Nie ma to jednak ścisłego związku z ich właściwościami bądź przeznaczeniem, a jedynie producentami. To właśnie oni wprowadzili na rynek różne kolory płynów, chcąc wyróżnić swoją markę. W sprzedaży najczęściej znajdziemy płyny niebieskie bądź zielone wyprodukowane w technologii IAT. Płyny OAT są z kolei najczęściej w kolorze różowym, fioletowym, pomarańczowym lub czerwonym. Zanim wybierzemy odpowiedni płyn, warto sprawdzić jego wytyczne na opakowaniu, gdyż kolory mogą odbiegać od tej normy.
Dobrze dobrany płyn chłodniczy odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całej jednostki napędowej. Należy regularnie go wymieniać oraz kontrolować jego poziom.