Jeżdżąc samochodem, z pewnością każdy rozsądny kierowca zwraca uwagę na bezpieczeństwo na drodze. Wpływ na to ma nie tylko sposób jazdy, ale też dodatkowe wyposażenie pojazdu, chroniące życie i zdrowie pasażerów w razie kolizji. Jednym z nich są poduszki powietrzne. Co warto wiedzieć na ich temat?
Poduszki powietrzne – jak działają?
Poduszki powietrzne, oznaczone w samochodzie angielskim określeniem ‘AIRBAG’, to bardzo proste, acz skuteczne rozwiązanie w kwestii bezpieczeństwa podczas jazdy. To element stworzony z trwałego, nieprzepuszczalnego i cienkiego materiału – najczęściej nylonu, bawełny lub poliamidu. Podczas stłuczki zostają napełnione gazem, tworząc miękką ochronną barierę dla kierowcy i pasażerów. Dzięki temu niwelują siłę uderzenia, chroniąc osoby znajdujące się w samochodzie przed poważnymi urazami.
Gaz, który napełnia poduszki powietrzne w chwili uderzenia to: azot w przypadku poduszek czołowych i hel w przypadku poduszek kurtynowych. Zostaje on wtłoczony do poduszek za pomocą ładunku pirotechnicznego, zaś uchodzi z nich specjalnymi otworami pod wpływem nacisku ludzkiego ciała – dzięki temu nie dochodzi do innych urazów, na przykład podduszenia. Poza tym nie dochodzi do odbicia ciała od poduszek, lecz miękkiego zapadania się go w poduszkę. Późniejszy spadek ciśnienia do zera umożliwia bezpieczną ewakuację poszkodowanych z samochodu biorącego udział w wypadku.
Rodzaje poduszek powietrznych
Istnieje kilka rodzajów poduszek powietrznych. Podstawowymi są te frontowe i obecnie są one montowane w każdym samochodzie.
Pierwsza z nich znajduje się w kierownicy, a druga w desce rozdzielczej. Inny rodzaj to poduszki boczne. Znajdują się one na zewnętrznej części fotela bądź na bocznych panelach drzwi. Chronią one całe ciało w przypadku zderzenia bocznego. Pierwsze tego typu poduszki powietrzne pojawiły się w roku 1995, a na rynek wprowadziła je marka Volvo.
Trzeci rodzaj to poduszki kurtynowe. Świetnie uzupełniają te boczne, dając nam ogromne poczucie bezpieczeństwa. Są instalowane w wewnętrznej części dachu i w chwili zderzenia bocznego zostają opuszczone na prawie całą długość kabiny samochodu.
Poduszki kurtynowe, podobnie jak kolanowe, należą do typu SAB. Pierwszy raz poduszki SAB pojawiły się w roku 2003 w Mercedesie SLR.