Czy można usunąć wgniecenia na karoserii bez lakierowania? Wbrew powszechnym przekonaniom, takie rozwiązanie istnieje i jest coraz bardziej popularne w Polsce. Dzięki innowacyjnym technikom naprawczym można doprowadzić do zniesienia śladów powstałych na skutek kolizji drogowej, wybicia przez grad czy przypadkowego zderzenia z przeszkodą. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, jak to możliwe oraz jakie metody stosuje się w celu usuwania wgnieceń na karoserii bez konieczności lakierowania.
Kiedy możliwe jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania?
W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy nie doszło do naruszenia struktury lakieru podczas zdarzenia. Jeżeli uszkodzenie kwalifikuje się do zastosowania metody bezinwazyjnej, unikniesz typowej naprawy blacharskiej. To oznacza szybszy czas naprawy, mniejsze koszty oraz brak konieczności lakierowania, które jest nie tylko czasochłonne, ale także wpływa na estetykę pojazdu.
Metody usuwania wgnieceń bez lakierowania
Na rynku motoryzacyjnym funkcjonują cztery główne metody usuwania wgnieceń bez lakierowania.
- Metoda wypychania elementu od wewnątrz (pushing) polega na stopniowym wypychaniu powstałego wgniecenia od strony wnętrza karoserii. Wykorzystuje się do tego specjalne narzędzia, które umożliwiają precyzyjne działanie na nieuszkodzoną powierzchnię blachy. Technik przesuwa się stopniowo po obszarze wgniecenia, aż do momentu, gdy całość zostaje sprowadzona do pierwotnego kształtu.
- Metoda usuwania wgniecenia od zewnątrz (pulling) z kolei stosowana jest, gdy uszkodzenie znajduje się w miejscu trudno dostępnym od wnętrza karoserii. W takiej sytuacji wykorzystuje się specjalne kleje oraz przyssawki magnetyczne, które pozwalają na zewnętrzną kontrolę nad procesem naprawy. Wgniecenie jest delikatnie wciągane na zewnątrz, przywracając pierwotny wygląd elementu karoserii.
- Technika prostowania opiera się na zastosowaniu narzędzi mechanicznych, takich jak szczypce czy młotki, które pozwalają na wygładzenie niewielkich uszkodzeń lub zmian kształtu poszycia. Stosuje się ją najczęściej w przypadku miejscowych uszkodzeń blachy oraz przy naprawach bocznych progów oraz zderzaków.
- Metoda panelowa polega na wymianie uszkodzonego elementu karoserii na nowy, a następnie przywróceniu pierwotnej struktury lakieru. Technika ta stosowana jest w sytuacjach, gdy naprawa z wykorzystaniem wcześniej opisanych metod nie jest możliwa.