Silniki do gokartów

Tory gokartowe cieszą dużym uznaniem osób w każdym wieku. Nie da się ukryć, że ta forma rozrywki wiąże ze sobą sporą ilość adrenaliny w połączeniu ze zdrową, sportową rywalizacją. Gokarty są znane każdemu, jednak nie wszyscy mają świadomość jak skonstruowane są te małe pojazdy, których silniki są nastawione na niesamowicie wytężoną pracę, co wiąże się z obowiązkiem ciągłego serwisowania.

Jakie silniki stosuje się w gokartach?

Silniki gokartów to z reguły silniki o małej mocy, oscylujące w przedziale 4-9 koni mechanicznych. Tego typu małe silniki silniki są wyposażone w przekładnie, które wykorzystując pasy klinowe pozwalają na zmianę natężenia pracy silnika. Odpowiedni silnik z przekładnią gokartową wyposażoną w odpowiednio twarde pasy zębate gwarantuje odpowiedni napęd z możliwością dostosowanie poszczególnego „trybu pracy” silnika pod sytuację, przed jakimi stawia jadącego tor gokartowy. Zdarza się, że w gokartach stosuje się również silniki elektryczne, które stawiają producentów przed nieco innymi zadaniami. W tym przypadku zamiast standardowego koła łańcuchowego wykorzystuje się specjalistyczne falowniki, które w odpowiedni sposób zmieniają przepływ oraz natężenie prądu w silniku.

Pasy klinowe – podstawa przekładni

Zdecydowanie najważniejszym aspektem wpływającym na żywotność silnika oraz jego funkcjonalność jest dobór odpowiedniego pasa klinowego, który musi charakteryzować się odpowiednią twardością, długością oraz napięciem. W przypadku nieodpowiedniego doboru paska klinowego przekładnia nie będzie miała możliwości pracować poprawnie. W przypadku zbyt lekko napiętego pasa przekładnia nie ma prawa spełniać swojego zadania w stu procentach, zaś zbyt mocno napięty pas zębaty prędzej czy później ulegnie pęknięciu co całkowicie uniemożliwi wykorzystywanie przekładni w gokarcie, skazując pojazd na obowiązkową naprawę.

Gdzie szukać silników do gokartów?

Choć z pozoru mogłoby się wydawać, że silnik do gokarta można nabyć w każdym sklepie mechanicznym sytuacja nie jest wcale jasna i klarowna. Większość silników dostępnych w sprzedaży nie posiada przekładni przystosowanej pod gokarty. Fakt ten stawia nas przed dwoma wyjściami – albo decydujemy się na wyszukanie dystrybutora posiadającego dany typ silnika albo we własnym zakresie „przerabiamy” silnik na potrzeby gokarta.

Dodaj komentarz