Reklama odgrywa w naszych czasach niebagatelną rolę – za jej pomocą firmy mogą walczyć o Klienta i nadać rozgłos swojej działalności. Chociaż reklamy telewizyjne trwają niekiedy kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund, praca włożona w ich przygotowanie trwa o wiele dłużej i jest bardzo złożona. Dziś za ostateczny wygląd i przebieg reklamy czy kampanii reklamowej odpowiada dom mediowy. A jak to było kiedyś? I jak kształtowała się pozycja domów mediowych na rynku?
Dom mediowy – jak to się zaczęło?
Dom mediowy, nazywany czasem domem medialnym to organizacja marketingowa, która zajmuje się zakupem oraz planowaniem kampanii reklamowych w mass mediach. Zanim domy mediowe przejęły tę rolę, były tylko niewielkim działem w agencjach reklamowych. Wtedy agencje reklamowe same zajmowały się również planowaniem i kupowaniem kampanii reklamowych, jednak w dość szybkim czasie rynek reklamowy bardzo się rozrósł. Spowodowało to potrzebę wyodrębnienia wspomnianych działów mediowych, a z czasem zupełnie osobnych spółek, mianowicie domów mediowych.

Usprawniło to pracę na poszczególnych szczeblach przygotowywania kampanii reklamowych, jak również pozwoliło na realizację większej ilości zleceń w tym samym czasie. Obecnie każdy dom mediowy zajmuje się przede wszystkim: planowaniem i zakupem mediów, dostarczaniem reklamodawcom badań medialnych, a także negocjacją cen u dostawców czasu i przestrzeni antenowej.
Historia domów mediowych w Polsce
W naszym kraju działalność domów mediowych jest bardzo popularna. Można śmiało powiedzieć, że zdecydowana większość obrotu na reklamowym rynku odbywa się właśnie za pośrednictwem domów mediowych. Przeważnie domy mediowe działające w Polsce są częścią międzynarodowych grup reklamowych. Zaliczamy do nich WPP, Havas, Omnicom czy też Interpublic Group. Niemniej w Polsce można skorzystać z usług niesieciowych domów mediowych, które są niezależne i działają zupełnie odrębnie. Wbrew niektórym opiniom, jakość ich usług wcale nie odbiega standardami od domów sieciowych.

Swoje usługi na terenie naszego kraju z powodzeniem pełni też dom mediowy MediaCom.