Ekspansja urządzeń i aplikacji mobilnych

Najnowsze statystyki podają, że około 25 procent użytkowników sieci internetowej korzysta wyłącznie z urządzeń mobilnych. W ogóle komputerowe urządzenia przenośne cieszą się coraz większym powodzeniami na niekorzyść komputerów stacjonarnych. Parametry laptopów są już nie gorsze od stacjonarnych, rozwijają się urządzenia mobilne, między innymi za sprawą możliwości, które dają aplikacje mobilne. Zanim się obejrzymy aplikacje mobilne będą jednym z głównych kanałów promocji. W ciągu jednego roku (według badań Mobile Performance Barometer) rynek aplikacji mobilnych wzrósł o ponad 700 procent.<br>
Toteż projektowanie aplikacji mobilnych jest już typowym elementem zakresu obowiązków szanującego się grafika komputerowego.

Jednakowoż grafik nie tylko powinien być artystą plastykiem, ale również powinien posiadać wiedzę techniczną związaną między innymi:

– z tym, jakie sposoby są możliwe do przekazu treści aplikacji mobilnej;

– jakie platformy projektowe są najlepsze do wykorzystania do tworzenia aplikacji mobilnych;

– do jakich systemów aplikacja ma być dostosowana.

Natomiast aplikacje mobilne możemy projektować jako:

– Responsywne, czyli oparte na stronie www (aplikacje webowe). Aplikacje tego rodzaju mają dwa podstawowe mankamenty: niekoniecznie dostatecznie chronią nasze dane osobowe i są uzależnione od stabilności sieci.

– Natywne, czyli niezależne od internetu, łatwiej dopasowywany pod konkretną platformę według przyzwyczajeń użytkownika. Większe możliwości w wykorzystaniu pewnych urządzeń (m.in. GPS) w porównaniu z urządzeniami o działaniu opartym na HTML.

Jeśli idzie o platformy projektowe możliwe do wykorzystania przy projektowaniu aplikacji mobilnych, to poleca się trzy najbardziej znane:

– Windows Design;

– Google Material Desing;

– iOS Human Interface Guidelines.

Przy projektowaniu mockupów i prototypów zdecydowanie w czołówce jest aplikacja Launch.

Jak widać niektóre platformy dostosowane są do konkretnych systemów operacyjnych, choćby iOS.

Mimo to, zanim zaczniemy już wdrażać zaproponowaną przez nas aplikację mobilną, to wstępne działania projektowe wiążą się z wykorzystaniem metod tradycyjnych, czyli nierzadko zwykłego szkicu na papierze, potem wykorzystanie znanych programów graficznych, choćby Photoshopa, Ilustratora lub Corela.

Wspomnieliśmy o dostosowywaniu aplikacji do różnych platform systemowych – inaczej są kodowane do Androida, inaczej do iOS. Są już narzędzia, które dają możliwości tworzenia aplikacji hybrydowej, jeśli je wykorzystamy, to możemy sobie zaoszczędzić ponownego wdrażania, kiedy zdecydujemy się na korzystanie z dodatkowej platformy.

iphone-160307_960_720

Dodaj komentarz