Skyactiv kontra downsizing – porównanie

Witajcie Kochani!

W życiu każdego kierowcy pojawia się moment, kiedy chce kupić samochód. Oczywiście wiąże się to z wydatkami, między innymi na OC, paliwo, drogie części, naprawy…. Wszystko to dla wielu stanowi wyzwanie, jeśli chodzi o utrzymanie pojazdu. Jak producenci starają się zachęcić nas do zakupu samochodu?

Downsizing, czyli mniejsze spalanie

Obecnie w celu zmniejszenia spalania aut, stosuje się tzw downsizing. Polega to na zastąpieniu dużych jednostek napędowych mniejszymi z turbodoładowaniem. downsizingDla przykładu 4-cylindrowy silnik o pojemności 1400 ccm, zastępuje się trzy lub dwucylindrowym o pojemności 900 ccm z doładowaniem poprzez turbinę bądź kompresor. Niestety, to zjawisko niesie pewne konsekwencje. Mianowicie zmniejsza się wytrzymałość takich małych silników, ponieważ działają one wciąż na pełnym wysileniu. Brak przez to również zapasu mocy, a moment obrotowy w średnim i górnym zakresie prędkości znacznie maleje, co zdecydowanie utrudnia takie manewry, jak wyprzedzanie.

SKYACTIV – wybór Mazdy

Jednak nie każda marka decyduje się podążać tą ścieżką. Mazda zdecydowanie unika tego typu rozwiązań. Japoński producent wykorzystuje technologię SKYACTIVE, która polega na kompletnym przeprojektowaniu karoserii, podwozia i modyfikacjach silnika wraz ze skrzynią biegów.

silnik diesel skyactiv
Silnik wysokoprężny nowej Mazdy SKYACTIVE

Wprowadzono między innymi stopień sprężania znany z torów wyścigowych 14:1, który spowodował skrócenie czasu spalania i wyeliminowanie spalania stukowego, jak również zdecydowanie odchudzono silniki ,zarówno benzynowe jak i diesela. W silnikach wysokoprężnych dodatkowo zastosowano nowe ceramiczne świece żarowe oraz nowe zawory wylotowe o zmiennym wzniosie. Producent oferuje również system i-ELOOP. Jego zadaniem jest odzyskiwanie energii w trakcie hamowania, która jest magazynowana w superkondensatorze, skąd przesyłana jest do najbardziej energochłonnego układu (oświetlenie, klimatyzacja, system audio). System i-ELOOP oferowany jest dla silników wolnossących benzynowych, co jest bez wątpienia odmiennym działaniem od konkurencji montującej tego typu układy w pojazdach hybrydowych, w których to energię magazynuje się w ciężkich akumulatorach.

mazda skyactiv
Nowa Mazda SKYACTIV

A jak z osiągami na drodze? Modele z technologią SKYACTIVE będą miały podobne spalanie do downsizingowej konkurencji w tym samym zakresie mocy, lecz zdecydowanie lepszy moment obrotowy w średnim i górnym zakresie prędkości. Samochody mają lepszą dynamikę i reakcję na gaz, co jest ich wielkim atutem.

A więc co wybierasz?

Pozdrawiam,
P.

Dodaj komentarz