Choć o klasie oraz dynamice samochodu decyduje wiele czynników, nie da się ukryć, że kluczowe znaczenie ma rodzaj zastosowanej jednostki napędowej. Silnik to serce każdego samochodu, a od jego specyfikacji i kondycji zależy, jak pojazd będzie się prowadził, jakie prędkości maksymalne osiągnie oraz ile spali paliwa w tym czasie. Kupując nowy samochód, bardzo często w pierwszej kolejności skupiamy się właśnie na tych parametrach. Jazda w mieście ma to do siebie, iż wiąże się z częstymi postojami, staniem w korkach ulicznych czy pokonywaniem niedużych odcinków, na przykład z domu do pracy czy szkoły.
Niestety, taka jazda wbrew pozorom generuje o wiele większe zużycie paliwa i silnika niż dłuższa, ale jednostajna jazda w trasie. Dlatego dziś coraz większa liczba kierowców wybiera samochód, który zapewni dynamikę jazdy, a jednocześnie będzie ekonomiczny. Która marka samochodowa spełnia te oczekiwania? Już od 10 lat marka Ford oferuje swoje najpopularniejsze modele z silnikami benzynowymi EcoBoost. Czym charakteryzuje się ta jednostka napędowa? Co świadczy o tym, iż wypuszczenie jej na rynek było jednym z największych sukcesów marki Ford?
EcoBoost – rewolucja na rynku silników benzynowych
Czym w ogóle jest EcoBoost? Mówiąc najprościej, to rodzina silników benzynowych zbudowanych zgodnie z zasadami downsizingu. To trend, który powstał jako odpowiedź na coraz bardziej restrykcyjne normy dotyczące emisji szkodliwych spalin do powietrza. Silniki EcoBoost mają zapewniać wysokie osiągi przy niewielkiej pojemności silnika, małe spalanie oraz znacznie niższą emisję CO2 do atmosfery. Można więc śmiało powiedzieć, iż są to silniki ekologiczne. Co wyróżnia te silniki na tle innych? Otóż zostały one wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa, system zmiennych faz rozrządu oraz lekką, aluminiową głowicę. Zintegrowany kolektor wydechowy ma na celu obniżyć temperaturę gazów wylotowych. System zmiennych faz rozrządu Ti-VCT pozwolił podwyższyć moment obrotowy i jednocześnie obniżyć spalanie oraz emisję spalin. W celu redukcji drgań w jednostce o małej pojemności zastosowano dodatkowo nową konstrukcję kola zamachowego.
Nowością jest także nowy kształt żeliwnego bloku silnika. Ta nowa konstrukcja umożliwia szybkie osiąganie temperatury właściwej, co w praktyce daje niższe spalanie. Wszystko to sprawiło, że silnik EcoBoost 1.0 został zauważony i doceniony przez jury konkursu „International Engine of the Year”. W 2012 roku marka Ford wypuściła na rynek trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra i w tym samym roku został on nagrodzony we wspomnianym konkursie, w kategoriach „Najlepszy nowy silnik”, „Najlepszy silnik do pojemności 1 litra” oraz „Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej”.
Silnik EcoBoost w modelach Forda na całym świecie
Początkowo silnik EcoBoost o pojemności 1.0 oferowany był w dwóch wersjach – o mocy 100 i 125 KM. Pojawił się pod maskami najpopularniejszych modeli Forda, czyli w Fieście i Focusie. Szybko jednak okazało się, że został doceniony nie tylko przez znawców, ale i kierowców, wyznaczając odtąd standardy dla kompaktowych silników benzynowych. W efekcie zaczęto go montować także w innych modelach Forda, na przykład w B-Max, C-Max, EcoSport czy Mondeo, poza tym pojawiły się też nowe wersje silnika o większej mocy. Szacuje się, iż trzycylindrowy silnik EcoBoost o mocy 140 KM znajdował się pod maskami jakichś ¼ samochodów marki Ford sprzedanych w 2018 roku.
Od 2012 roku zamontowano jakieś 1,6 miliona jednostek napędowych EcoBoost o pojemności 1 litra. W ciągu 7 lat od pojawienia się ich na rynku zebrały wiele nagród, uhonorowano je aż 11-krotnie. W 2019 roku silnik EcoBoost 1.0 zyskał tytuł „Najlepszego silnika o mocy do 150 KM” w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układ Napędowy Roku. Zgodą decyzję podjęło 70 sędziów z aż 31 krajów. Widać więc, iż został doceniony nie tylko w skali jednego kraju, lecz całego świata. Obecnie silniki na rynek europejski produkowane są w Niemczech, Walii, Hiszpanii oraz Rumunii. Ale rodzina silników EcoBoost stale się powiększa i wciąż ulega udoskonaleniu. Ford oferuje także jednostki o większej mocy i pojemności, na przykład wersja 1.5 litra o mocy 120, 150 lub 160 KM lub też czterocylindrowy 2.0 o mocy 203 KM. Warto wspomnieć też o modelu V6 – silnik 3.5-litrowy o mocy 300 KM, z amerykańskiego pick-up’a F-150.
Czego możemy się spodziewać po kolejnych odsłonach silników EcoBoost?
Mimo oczywistego sukcesu jednostek napędowych EcoBoost 1.0, producenci nie osiadają na laurach i wciąż starają się udoskonalać projekt, aby jeszcze bardziej trafiał w potrzeby kierowców. Jeszcze w tym roku silnik otrzyma nową, udoskonaloną głowicę, system kontroli emisji spalin oraz układ wtryskowy. Poza tym stanie się podstawą do stworzenia dynamicznych napędów w nowych modelach Forda – Fiesta EcoBoost Hybrid oraz Focus EcoBoost Hybrid. Celem jest wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa bez umniejszania mocy i dynamiki jazdy, która bardzo podnosi jej jakość i płynącą z niej przyjemność. Aby to uzyskać, zastosowany zostanie między innymi zintegrowany rozrusznik czy też generator, który pozwoli odzyskiwać energię traconą podczas hamowania, by po ponownym naciśnięciu pedała gazu oddać ją, wspomagając silnik podczas jazdy i dając mu w ten sposób więcej dynamiki i mocy.
Oprócz tego, silnik 1.0 EcoBoost ma zostać zamontowany w osobowym vanie Tourneo Custom Plug-in Hybrid oraz furgonetce Transit Custom Plug-In Hybrid, która testowana jest w Londynie, a z czasem również w Niemczech i Hiszpanii. Dzięki temu napędowi samochody te będą mogły, w razie rozładowania napędu elektrycznego, w ekologiczny i ekonomiczny sposób dalej poruszać się po drogach na tradycyjnym napędzie, czyli silniku spalinowym. Największy silnik, o pojemności 3.5 litra oraz mocy ponad 600 KM trafił pod maskę najnowszego Forda GT.
Dlaczego warto wybrać samochód z silnikiem EcoBoost?
Ideą, która przyświecała twórcom silnika EcoBoost było znalezienie kompromisu między dynamiczną, a ekonomiczną jazdą. Biorąc pod uwagę rosnące normy dotyczące emisji CO2 ze spalin do powietrza, w interesie wszystkich kierowców było stworzenie jednostki napędowej, która pomimo niewielkiej pojemności i mocy będzie pozwalała na szybką i dynamiczną jazdę. Jednocześnie nie będzie spalać zbyt dużo paliwa, co przekłada się na bardziej ekologiczną i ekonomiczną jazdę. Zatem samochód z silnikiem EcoBoost to w gruncie rzeczy oszczędność paliwa, bez utraty przyjemnych doznań z dynamicznej jazdy, którą dotąd zapewniały tylko duże silniki, o znacznie wyższym spalaniu.
W porównaniu do innych obecnych na rynku jednostek napędowych powstałych w duchu downzsizingu, trzeba przyznać, że te zaproponowane przez Forda są najmniej awaryjne, co również nie jest bez znaczenia w codziennym użytkowaniu. Szczególnie w tym względzie polecana jest jednostka jednolitrowa, o której dużo mówiliśmy w tym wpisie. Osoby zainteresowane tematem i chcące dowiedzieć się jeszcze więcej o historii i właściwościach tego silnika, zachęcam do zajrzenia TUTAJ.