Każdy doświadczony kierowca lubiący szybką jazdę zdaje sobie sprawę, że wyższe osiągi daje wyłącznie duży silnik. Marka Ford udowodniła jednak, że da się połączyć dynamiczną jazdę i jednocześnie niskie spalanie typowe dla małych silników. Tak powstała technologia Ford EcoBoost. Co warto o niej wiedzieć?
Ford EcoBoost – czym jest Eco, czym jest Boost?
Jednostki napędowe Ford EcoBoost łamią wszelkie znane dotąd konwenanse. W porównaniu z innymi silnikami są zdecydowanie mniejsze, lżejsze, a przy tym bardziej zaawansowane technologicznie. Wszystko to pozwala im mieć lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa oraz mniejszej emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Skupmy się więc na konkretach. Bezpośredni wtrysk paliwa zastosowany w jednostkach EcoBoost umożliwia precyzyjne dawkowanie paliwa bezpośrednio do komory spalania. W efekcie silniki mogą pracować w tak zwanym trybie Lean-Burn, czyli jechać przy minimalnej ilości paliwa. To naturalnie pozwala uzyskać niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin.
Ponadto w silniku 1,0l zastosowano turbosprężarkę o niskiej bezwładności. Co to oznacza? Otóż pozwala ona na szybką reakcję tuż po naciśnięciu pedała gazu, nawet przy niskich obrotach. Turbosprężarka, której wirnik może obracać się z prędkością 248 000 obrotów na minutę dodaje silnikowi mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowych. Połączenie opisanej turbosprężarki, bezpośredniego wtrysku paliwa, a także układu zmiennych faz rozrządu ten 1-litrowy silnik Ford EcoBoost może zapewnić niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów i mocy.
Jak dbać o silnik turbo?
Aby silnik Ford EcoBoost, należący do rodziny silników turbo, służył nam bez szwanku przez wiele lat, warto wiedzieć, jak o niego dbać. Dzięki temu unikniemy awarii, które wynikają z niewiedzy i nieprawidłowego obchodzenia się z silnikiem lub jego poszczególnymi elementami. Warto pamiętać o następujących kwestiach:
1. Zawsze dbaj o odpowiedni poziom oleju – kontroluj go regularnie, a jego poziom utrzymuj raczej w górnych granicach, niż w dolnych. Wymieniając filtr oleju na nowy, korzystaj z oryginalnych części – znajdziesz je TUTAJ.2. Kontroluj filtr powietrza przy każdym przeglądzie okresowym – wymiana może być konieczna co 10 – 15 000 km, zwłaszcza gdy dużo jeździsz po mieście.
3. Po odpaleniu samochodu nie wkręcaj od razu silnika na najwyższe obroty – dopiero rozgrzany olej może odpowiednio ochronić łożyska wirnika turbiny.
4. Po zaparkowaniu nie wyłączaj silnika od razu – warto odczekać jakieś 30 sekund, by turbina mogła się całkowicie zatrzymać.