Zastanawiasz się nad wyborem odzieży motocyklowej? W tym artykule podpowiadamy, w co warto ubrać się na motocykl. Dowiesz się, jak jednocześnie zapewnić sobie najwyższe bezpieczeństwo jazdy, przy zachowaniu swobody ruchów, a przede wszystkim komfortu.
Ten artykuł powinien przeczytać każdy kto siada na motocykl. I nie ma znaczenia czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z dwoma kółkami czy jesteś już doświadczonym motocyklistą. Błędy w doborze odpowiedniego stroju zdarzają się każdemu! A pamiętaj, że odpowiednio dobrany strój ma ogromny wpływ na komfort jazdy motocyklem, a co za tym idzie, na Twoją koncentrację i bezpieczeństwo poruszania się!
Jak dobrać kask?
Skorupa to absolutny must-have jeżeli chodzi o jazdę motocyklem. Używanie kasku, to nie tylko wymóg kodeksu drogowego, ale także zdrowy rozsądek. Tylko, czy na pewno wiesz jak dobrać odpowiedni produkt dla swoich potrzeb?
Aby kask mógł zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, należy go poprawnie dobrać. Banał? Niby tak, ale wiele osób nie wie jak to zrobić! Po pierwsze, ten element musi ciasno oplatać naszą głowę. Oczywiście, nie ma tu mowy o ściskaniu czy wręcz uwieraniu (zbyt mały kask), ale generalnie powinien on na w miarę ściśle przylegać.
Ścisłe przyleganie to dosyć subiektywne stwierdzenie. Jak zatem to sprawdzić? To proste – wystarczy nałożyć kask i spróbować np. żucia gumy. Jeżeli masz trudności z poruszaniem żuchwą, to dobry znak – skorupa dobrze pasuje do Twojej głowy!
Kolejna kwestia, to sam rodzaj kasku. Co będzie lepsze – integralny czy też szczękowy? Problem w tym, że obie te konstrukcje są do siebie mocno podobne, aczkolwiek każda z nich przeznaczona jest do zupełnie innych zastosowań! Zobaczcie zresztą zestawienie poniżej:
Kask integralny:
* zwarta struktura
* aerodynamiczny kształt
* idealne tłumienie hałasu
* niewielka waga (zazwyczaj)
* polecany na ścigacze oraz dla początkujących
Zaraz, zaraz – czy tu nie ma błędu? Jak możemy polecać ten sam kask miłośnikom wysokich prędkości oraz początkującym? Cóż, ze względu na swoją zwartą strukturę, tego typu skorupy zapewniają idealną amortyzację przy ewentualnych upadkach.
Kask szczękowy:
* odchylana część szczękowa
* nieco większa waga w porównaniu do integralnego
* lepszy komfort termiczny (możliwość odchylenia szybki)
* polecany do turystyki motocyklowej
Komu polecamy kask szczękowy? To idealna propozycja na wycieczkę czy jazdę po mieście – uchylana szybka pozwala nie zdejmować skorupy i mimo to bez problemu komunikować się z innymi.
Oprócz tego, na rynku dostępne są również skorupy typu otwartego (znane też jako jet), idealne dla posiadaczy chopperów czy produkty dedykowane do enduro.
Co jeszcze warto kupić?
Kask to jednak nie wszystko – odzież dla motocyklisty Moto-Tour musi kompleksowo chronić całe ciało. Oprócz skorupy, trzeba pamiętać o następujących elementach:
* kurtka motocyklowa
* spodnie tekstylne
* rękawice
Zacznijmy od kurtki i spodni. Podstawowy dylemat – materiał. Co będzie lepsze: odzież skórzana czy tekstylna? Miłośnicy chopperów czy cruiserów zapewne nie wyobrażają sobie innego wyboru niż skóra, ale warto pamiętać, że nie jest to najbardziej wygodny wariant. Kurtka skórzana zapewnia raczej średni komfort termiczny – często jest niewystarczająco ciepła na chłodniejsze dni oraz zbyt grube na cieplejsze chwile.
Poza tym, skórzana odzież dla motocyklisty zazwyczaj ma niewiele kieszeni – standardem w kurtkach są dwie po wewnętrznej i dwie po zewnętrznej stronie. Owszem, odzież motocyklowa ze skóry jest zazwyczaj trwalsza i mocniejsza, ale też znacznie droższa niż tekstylne odpowiedniki.
Nie oznacza to jednak, że ubrania (czy to kurtki czy kombinezony) z materiałów sztucznych są całkiem bez wad. Przykładowo, w razie jakichkolwiek upadków tekstylne części garderoby zazwyczaj nadają się do wyrzucenia. Sama skóra zapewnia jednak znacznie lepszy poziom bezpieczeństwa i trwałości. Z drugiej strony, kurtki tekstylne mają zazwyczaj mnóstwo kieszeni, a poza tym lepiej znoszą każdą pogodę (tekstylia łatwiej wysuszyć!).
A w razie gdyby przyszło ochłodzenie w kurtce tekstylnej z łatwością dołożysz kolejne podpinki, które zapewnią Ci komfort termiczny. Jedyne, na co radzimy zwrócić uwagę to to, czy wybrany model kurtki tekstylnej posiada membrany, które pozwolą ciału oddychać (jak choćby kurtka od RST, widoczna na poniższym zdjęciu):
I niezależnie od tego jaki materiał wybierzesz, pamiętaj o tym, że dobra kurtka powinna być wyposażona w atestowane ochraniacze następujących części ciała:
* łokci
* barków
* kręgosłupa
Z kolei dobre spodnie muszą chronić:
* kolana
* piszczele
* biodra
I podobnie jak w przypadku kurtki, decyzja pomiędzy tym, czy wybrać spodnie tekstylne czy też skórzane, w dużej mierze zależy od stylu Twojej jazdy. Owszem, skóra zawsze wygląda lepiej, ale czy jest równie praktyczna? Wątpliwe!
A może warto od razu kupić kombinezon? W ofercie są zarówno produkty jednoczęściowe, jak i dwuczęściowe. Czym one się różnią?
Kombinezon jednoczęściowy to idealna propozycja dla osób, które jeżdżą po torze. Trudno się go zakłada, ale jednocześnie, gwarantuje on najwyższe bezpieczeństwo, gdyż ściśle przylega do ciała. Poza tym, takie kombinezony mają bardzo wydajną wentylację, dzięki czemu zapewniają komfort termiczny w każdych warunkach.
A kombinezon dwuczęściowy? To już propozycja właściwie dla tych, którzy jeżdżą rekreacyjnie. Nie zapewnia tak wysokiego bezpieczeństwa (choć są wyjątki, jak kombinezony 4SR z naszej oferty), ale jednocześnie zdejmuje się go bardzo łatwo – ostatecznie, to oddzielna kurtka i spodnie!
Kompletując strój na motocykl nie wolno zapominać o tym jak ważny jest t-shirt! Tak tak, koszulka jest najbliższa ciału, więc w ogromnym stopniu wpływa na komfort jazdy jednośladem. Wybierając się na przejażdżkę wybieraj koszulki wykonane z naturalnych materiałów, jak choćby bawełna. Zapewni to dobry poziom wentylacji i komfort podczas jazdy.
Co z rękawicami?
I na sam koniec element, który jest często lekceważony. Pamiętaj, że w razie jakiegokolwiek zdarzenia drogowego ręce są narażone na poważne kontuzje, stąd konieczność zapewnienia im odpowiedniej ochrony. Jak zatem dobrać rękawice?
Przede wszystkim, dopasuj je do swojego stylu jazdy. Jeżeli poruszasz się głównie po mieście, to nie ma sensu przepłacać za rękawiczki sportowe, bo wystarczą zwykłe, skórzane rękawice dla motocyklisty. I nie zapomnij o doborze rękawic do pory roku w jakiej najczęściej jeździsz. Inny produkt sprawdzi się w zimie, a inny w lecie.
Pamiętaj też, że rękawice muszą zapewniać Ci najwyższy komfort – wybierz rękawiczki dopasowane rozmiarem do Twoich dłoni. Istotna jest wewnętrzna wyściółka. Bardzo dobrymi materiałami są bawełna i welur, ale także polar. Takie rękawice zapewnią odpowiednią ochronę przed chłodem, jak również pozwolą na skuteczne odprowadzanie potu.