Jazda samochodem zimą bywa o wiele trudniejsza niż w inne pory roku. Nic zatem dziwnego, że wraz z nadejściem wiosny możemy odkryć pozimowe usterki samochodu. Warto się nimi zająć, przygotowując swój pojazd na wiosnę. Co najczęściej psuje się w aucie w okresie zimowym?
Usterki samochodu – co sprawdzić po zimie?
Przygotowanie samochodu na wiosnę to nie tylko jego dokładne umycie i posprzątanie. Warto wcześniej sprawdzić pewne funkcje czy stan poszczególnych elementów wyposażenia i od razu je naprawić lub wymienić. Dzięki temu w trasie nie spotkają nas przykre niespodzianki, a sama jazda będzie komfortowa. Wymieniając najczęstsze pozimowe usterki samochodu, na pierwszym miejscu zdecydowanie plasuje się klimatyzacja, a konkretnie brak czynnika chłodzącego. Zimą nie korzystamy z klimatyzacji, co w praktyce oznacza, że przez kilka miesięcy nawet jej nie włączamy. To błąd. Brak regularnych kontroli sprawia, że w chwili, gdy klimatyzacja będzie nam potrzebna, okaże się, że nie działa. Problemem może być niedobór czynnika chłodzącego, nieszczelność klimatyzacji lub jej zagrzybienie. W niektórych przypadkach może dojść do zatarcia sprężarki.
Warto zająć się tym jeszcze przed nadejściem wiosny i pierwszych cieplejszych dni. Inną, typową dla okresu zimowego, usterką są pojawiające się ogniska rdzy. Woda, śnieg, sól i błoto to tylko niektóre czynniki wywołujące korozję i jednocześnie będące na porządku dziennym na drogach w okresie zimowym. Drobne naloty rdzy jesteśmy w stanie usunąć samodzielnie przy pomocy drucianej szczotki, papieru ściernego lub szlifierki.
Po dokładnym usunięciu rdzy odtłuszczamy to miejsce, oczyszczamy i malujemy podkładem lakierniczym i lakierem lub zabezpieczamy specjalnym preparatem antykorozyjnym. Jeżeli rdza pojawiła się na większym obszarze, lepiej skorzystać z pomocy specjalistów.
Idzie wiosna, zmień opony
Jednym z błędów kierowców powodujących usterki samochodu, a nawet tworzących zagrożenie na drodze, jest jazda na złej jakości oponach. Zimowe opony narażone są na wpływ lodu, który może uszkodzić ich powierzchnię, dlatego po zimie warto je dokładnie obejrzeć i sprawdzić czy nie doszło do naderwania bądź przecięcia opony. Warto także na bieżąco sprawdzać wysokość bieżnika w swoich oponach letnich i zimowych.
Stare i zużyte ogumienie jest bezużyteczne, nie spełnia na drodze swojej funkcji, przez co w sytuacji zagrożenia może być powodem wypadku. Dotyczy to nie tylko śliskiej i ośnieżonej nawierzchni – dobre opony są ważne przez cały rok, także wiosną i latem.