Opony to jedne z najbardziej eksploatowanych elementów wyposażenia samochodu. Jednocześnie ich stan bardzo wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza zimą. Jak rozpoznać zużyte opony zimowe? Kiedy zdecydować się na ich wymianę?
Zużyte opony zimowe, a stan bieżnika
Najczęściej sprawdzaną rzeczą przy określaniu poziomu zużycia opon jest oczywiście wysokość bieżnika. Wraz z ilością przebytych kilometrów bieżnik coraz bardziej się ściera. Jazda zimą na oponach ze startym bieżnikiem jest bardzo niebezpieczna, gdyż takie opony nie mają praktycznie żadnej przyczepności do jezdni pokrytej śniegiem, szronem lub lodem. Polskie prawo określa minimalną wysokość bieżnika – wynosi ona minimum 1,6 mm. Trzeba jednak pamiętać, że starty bieżnik wpływa na ogólne właściwości opony, nie ma więc sensu czekać, aż jego wysokość osiągnie minimalny dopuszczalny pułap. By zimowe opony nadal zapewniały bezpieczeństwo na drodze, wymieńmy je, gdy wysokość bieżnika osiągnie 4 mm. Kolejną oznaką jest nierówne zużycie bieżnika. Aby dostrzec występujące nierówności, należy przyjrzeć się czołu opony, a dodatkowo wykonać pomiar suwmiarką.
Jeżeli opona ściera się z jednej strony, należy wykonać geometrię kół. Nierównomierne zużycie się opon jest najczęściej spowodowane nadmierną zbieżnością, rozbieżnością lub niewłaściwym pochyleniem kół.
Kondycja ogumienia
Zużyte opony można także rozpoznać po kondycji gumy, z jakiej zostały wykonane. O jej wyeksploatowaniu świadczą na przykład drobne pęknięcia pojawiające się na blokach bieżnika. Niestety, zużyte ogumienie traci swoje pierwotne właściwości i elastyczność, przez co łatwiej ugina się pod ciężarem samochodu, pogarszając jakość jazdy.
Na zużycie ogumienia wpływa także czas. Nawet jeśli opony były mało używane, ich wiek również może wpłynąć na kondycję i trwałość opon. Na każdej oponie znajduje się oznaczenie odnoszące się do jej wieku i roku produkcji określone skrótem „DOT” i czterech cyfr. Pierwsze dwie cyfry wskazują na numer tygodnia, a dwie kolejne rok produkcji. Jeżeli opony zimowe mają około 10 lat, warto pomyśleć o ich szybkiej wymianie, bez względu na poziom zużycia bieżnika, gdyż po upływie takiego czasu materiał, z którego wykonane są opony jest w bardzo złej kondycji.